"המשא-ומתן בין תשוקותינו שלנו לתשוקותיהם של אחרים איננו שלב אחד בסדרה לינארית של משימות התפתחותיות, אלא מאבק תמידי הנמשך כל חיינו. מומחיות האנליטיקאי מגולמת בקידום המטופל ובמשיכתו לכדי שיתוף פעולה בחקירה, המאפשרת למצוא משכן גם לתשוקותיו של המטופל וגם להשתתפותו האותנטית של האנליטיקאי" [1]
ובפסקה זו, מבוטאת כל סלידתי מכתיבתו של סטיבן מיטשל. מדוע אני כותב על מיטשל, אם כן? [מדוע לא...] זה מגולם [גלם] בפסקה אחרת לחלוטין מאת קולט סולר:
"אנחנו מתייחסים לגוף כאל מכונה, אנו עושים בדיקות, דיאטות מיוחדות, אימונים וכושר, מכוני יופי, וכו'. אי אפשר לפטור כל זאת לטובת נרקיסיזם בלבד [...] הגוף הוא כעת צורה של הון עבור כולנו, ואנו מתייחסים אליו ככזה." [2]
ההתייפייפות המתחנחנת של מיטשל, מובילה תמיד אל אותו מדרון חלקלק [כפי שאהב לומר מורה למשפטים שפעם למדתי אצלו] בו מתחלקת הלוגיקה על השכל. זה כל כך יפה, שאין טורחים לתהות בכלל: אבל מה זה אומר מבחינה לוגית?
הנה הקבלה יסודית, אשר צריך לקוראה: "המשא-ומתן בין תשוקותינו שלנו לתשוקותיהם של אחרים" מוצא תקביל בסוף המשפט "תשוקותיו של המטופל והשתתפותו האוטנטית של האנליטיקאי". נכון יהא לעשות כאן הסמלה מתמטית, על מנת שנוכל לזהות בנקל את ההצעה הלוגית של מיטשל:
תשוקות האחד/תשוקות המטופל X ["שלנו"/"המטופל"]
תשוקות האחר/השתתפות האנליטיקאי Y ["אחרים"/"אנליטיקאי"]
אם לא נברח מכך, נזהה שהמונח "השתתפות" מחליף, בהצרנה לוגית, את המונח "תשוקה", ומתקבל שתשוקות האחר הנן תשוקות האנליטיקאי. זה מקבל גם את המובן המילולי-נרטיבי, מאחר ובמה משתתף האנליטיקאי? במה השתתפותו האוטנטית? כמובן, בהיקשר הכתוב, תשוקותיו של המטופל. על-כן נדרש פה הזיהוי שמדובר באותו משא-ומתן תחילי, בין תשוקות האחד ותשוקות האחר, כך גם בחדר הטיפולים.
הזירה הטיפולית של מיטשל היא איננה בין-אישית [בניגוד לכותרת הפרק], היא אינטרה-אישית [intra], מאחר והיא תמיד מגולמת במשלב בין האחד והאחר, אשר מקבלת הסטה של המונח "אחר": תחילה, האחד והאחר [מטופל], ולאחר מכן האחד [אנליטיקאי] והאחר [מטופל]. בשניהם הלוגיקה של אחרות היא תמיד במיקום המטופל. זה מעניין, מאחר וברגע שהוא פותח במונח "שלנו", היה ניתן להניח שמדובר באנו כ... מטופלים. הרי במיקום של "שלנו", לא מדובר בחדר הטיפולים בהכרח, אלא במשא-ומתן הכללי המתקיים בחיים.
כך, מוצא גם האנליטיקאי הקבלה במונח "מטופל" [X], בעוד האחר [Y] תמיד מודר מהמהלך הלוגי של מיטשל. זאת אומרת:
תשוקות האחד/האנליטיקאי/המטופל X
תשוקות האחר Y
בשום רגע, לא נמצא באופן מובהק "אחר" אשר מקבל גילום – לא במטופל, ולא באנליטיקאי. מבחינה לוגית, ה"אחר", אותו גורם Y, מודח אל עבר "אחר". אדגים זאת מזווית נוספת:
אם "המשא-ומתן" על התשוקות [שלנו, אחרים] הנו מצב מתמשך [מחוץ לקליניקה], זאת אומרת – שלנו כ"מטופלים", אזי "המומחיות של האנליטיקאי", אשר מיטשל מבחין אותה מאותו "משא-ומתן" שלפני רגע תאר, הינה לחקור עם המטופל את המשא-ומתן על התשוקות בין המטופל והאנליטיקאי המשתתף [אותנטית!] במשא-ומתן על התשוקות בין המטופל והאחר. אך מיטשל מיקם את "האנליטיקאי" כמגולם במונח "שלנו", ובכך למעשה ממקם את הניסוח הבא: האנליטיקאי במשא-ומתן עם תשוקות אחרים, המטופל במשא-ומתן עם תשוקות אחרים. בלוגיקה, יש לנו כאן חפיפה: אנליטיקאי-מטופל, שניהם במשא-ומתן עם תשוקות אחרים. אם כן, מי ממוקם במיקום של "אחר" [Y]?
יבואו בדוחי-הדעת להצהיר: אה, כמובן! המטופל אחר לאנליטיקאי, האנליטיקאי אחר למטופל! וייתכן והם יצדקו, אם כי – זה לא מה שכתב מיטשל. זו הסקה מחוץ לכתוב. לו היה ניתן לפטור את מיטשל מטעותו בכזו קלות, מעין הנף יד הגורס "אה, זה לא רלוונטי, פליטת קולמוס, ניסוח לא מוצלח" וכו', היינו כולנו שמחים לאיד על מותו של האחר בכתוב. אך מאחר ואיננו מעוניינים לפטור עצמנו בקלות כזו, אלא לאבחן את מיקום האחר [Y] בכל זאת בלוגיקה של מיטשל, ובמיוחד מאחר והוא מאזכר את פרויד [הרי לו נכתב הכתוב], עלינו להסיק כי פליטת קולמוס, ניסוח קלוקל, וכדומה – אלו הם עדויות פסיכואנליטיות ללוגיקה של מיטשל, אשר מדירה את האחר מהמיקום של המטופל או האנליטיקאי. קרי: שניהם אחד. כאן, אני מעדיף חדל קריאה במיטשל.
אני מותיר אתכם, אם כן, עם קולט סולר. איה האחר בכתיבתה?
[1]
מתוך הספר "תקווה ופחד בפסיכואנליזה" מאת סטיבן מיטשל, בפרק אשר נושא את הכותרת "משאלות, צרכים, ומשא-ומתן בין-אישי".
[2]
מתוך:
Soler, Colette “Hysteria in Scientific Discourse”. Reading Seminar XX (2002). Suny Press.
התמונה מתוך:
"Falconry, the sport of kings" by Fuertes, Louis Agassiz (1920)
סטיבן מיטשל מחפש את האחר בקליניקה, ומוצא את עצמו במבוך סבוך בין האישי והעצמי, ובמשא-ומתן שהוא מנהל עם עצמו נבצע קריאה לוגית מדוקדקת.
הנגשת אתר האינטרנט שלנו לאוכלוסיות עם מוגבלויות הינה חשובה עבורנו, ולכן התקנו רכיב נגישות ייעודי באתר זה בכדי לאפשר לכלל האוכלוסיה לגלוש באתר.
למרות מאמצנו הרבים להנגיש את כלל האתר שלנו, יתכן ולחלק מהגולשים גלישה באתר זה לא תהיה אופטימלית. נשמח אם תצרו עימנו קשר במקרה זה.
רכיב נגישות מתקדם זה נבנה למערכת וורדפרס (Wordpress), על-ידי Webion - בניית אתרים.
ניתן להוריד רכיב נגישות זה בחינם באתרנו, ומומלץ להשתמש בו בתהליך בניית אתרים לעסקים.