נאמר על מִרְיָם הַמַּגְדָּלִית, כי בסוף כל יום מלאכים נושאיה מעלה אל שמיים בכדי לשמוע את שירתם האלוהית, ולאחר היא חוזרת מטה. בזמן שהותה בשמיים, באופן מטאפיזי כמובן, היא נמצאת במצב של אקסטזה.
בברית החדשה, מוזכרת פגישתה של מרים עם המלאכים בהקשר אחר - זוהי פגישה מקרית, ארעית, לאחר העלמות גופתו של ישוע מקברו. טרם כך, אמרה לשני תלמידיו של ישוע:
"לָקְחוּ אֶת הָאָדוֹן מִן הַקֶּבֶר וְלֹא יָדוּעַ לָנוּ אֵיפֹה הִנִּיחוּ אוֹתוֹ."
ולאחר שהלכו שני אלו, כך נכתב -
"וּמִרְיָם עָמְדָה בּוֹכִיָּה מִחוּץ לַקֶּבֶר. בְּשָׁעָה שֶׁבָּכְתָה הִתְכּוֹפְפָה אֶל תּוֹךְ הַקֶּבֶר וְרָאֲתָה שְׁנֵי מַלְאָכִים עוֹטֵי לָבָן יוֹשְׁבִים בַּמָּקוֹם שֶׁקֹּדֶם לָכֵן נָחָה גּוּפַת יֵשׁוּעַ, אֶחָד לִמְרַאֲשׁוֹתָיו וְאֶחָד לְמַרְגְּלוֹתָיו. אָמְרוּ לָהּ: "אִשָּׁה, לָמָּה אַתְּ בּוֹכָה?"
הֵשִׁיבָה לָהֶם:
"לָקְחוּ אֶת אֲדוֹנִי וְאֵינֶנִּי יוֹדַעַת אֵיפֹה שָׂמוּ אוֹתוֹ."
ובפעם השלישית, כאשר עומד מולה ישוע ואינה מזהה אותו (ומעניין שאין היא מזהה אותו), היא עונה לו כך -
"אָדוֹן, אִם אַתָּה הֶעֱבַרְתָּ אוֹתוֹ, אֱמֹר נָא לִי אֵיפֹה שַׂמְתָּ אוֹתוֹ וַאֲנִי אֶקַּח אוֹתוֹ."
ובכן, אפשר לשאול, בהקבלת שני המפגשים עם המלאכים, מה בין אקסטזה ובין היעדר? מה בין אמירתה (החוזרת בשלוש צורות שונות) של מרים, ובין סיפור עלייתה השמיימה בעת האקסטזה?
האקסטזה של מרים המגדלית, בציורו הנפלא של קאראווג'ו (Caravaggio), קשורה בשמיעה, ובאופן שאפשר לומר אשר הינו ייחודי - האוזן של מרים מובלטת ונוכחת בציור יותר מאשר חזה או עיניה. ציירים אחרים מיקדו את ההתענגות האקסטטית במבטה של מרים, העיניים הפעורות לחלוטין, או / בנוסף בחזה החשוף, כדי להדגיש את הממד האירוטי-מיני.
אבל קאראווג'יו הלך על כיוון אחר לחלוטין: תנוחת הישענות לאחר, חצי הירדמות שלא-במתכוון, עיניים כמעט עצומות, המיניות והאירוטיקה אך נרמזים, הפה אינו פעור במלואו, והאוזן - מוצללת למחצה בהדגשה, כמו הייתה שומעת היא ברגע זה מוסיקה שמיימית אשר אין אנו יכולים לשמוע. אפשר להתבלבל לרגע באופי הריאליסטי של הציור, כאילו לא מדובר כלל וכלל ברגע של אקסטזה - רק במרומז, בעדינות, אם ממקדים את המבט.
מתמיה שלא זיהתה מרים את ישוע, האינכם חושבים? זה באמת רגע מוזר. מפתיע שהיה צריך לומר את שמה - "אָמַר לָהּ יֵשׁוּעַ: "מִרְיָם!"", על מנת שהיא תוכל לזהותו - "פָּנְתָה וְאָמְרָה לוֹ: "רַבִּי!""
יש משהו בסיפור של מרים אשר קשור בקול, בצליל, במוסיקה, בשמיעה - אשר אינו עובד באופן דומה דרך המבט. מעניין.
----
התמונה מתוך:
Mary Magdalen in Ecstasy by Caravaggio (1606)
נאמר על מִרְיָם הַמַּגְדָּלִית, כי בסוף כל יום מלאכים נושאיה מעלה אל שמיים בכדי לשמוע את שירתם האלוהית, ולאחר היא חוזרת מטה. בזמן שהותה בשמיים, באופן מטאפיזי כמובן, היא נמצאת במצב של אקסטזה.
הנגשת אתר האינטרנט שלנו לאוכלוסיות עם מוגבלויות הינה חשובה עבורנו, ולכן התקנו רכיב נגישות ייעודי באתר זה בכדי לאפשר לכלל האוכלוסיה לגלוש באתר.
למרות מאמצנו הרבים להנגיש את כלל האתר שלנו, יתכן ולחלק מהגולשים גלישה באתר זה לא תהיה אופטימלית. נשמח אם תצרו עימנו קשר במקרה זה.
רכיב נגישות מתקדם זה נבנה למערכת וורדפרס (Wordpress), על-ידי Webion - בניית אתרים.
ניתן להוריד רכיב נגישות זה בחינם באתרנו, ומומלץ להשתמש בו בתהליך בניית אתרים לעסקים.