בין הנסיבות, אשר לרוב מתרחשות עם דברים [ד.ב.ר], ננטשים להם דברים אחרים לטובת פלפולי-לשון, התגלגלויות מתוחכמות, של מילים יפות. קצת פחות מכלום, רווי-הרבה, כמרבה ביד נדיבה, מראיות מדושנות. מילים גבוהות, נכונות עד-ודאי, מדויקות עד בלי-די בפספוסן. כל זאת, בין הנסיבות, עם לוגיקת עפעפיים – בין העפעופים, חינפוני-המתיימרים. זה שובה, ומקסים עד מידה מסוימת, עד כמה אפשר לומר ולומר כלום משכנע בעטיפת ממתק.
אני פותח בציניות, ואומר זאת בכנות-דעים, מאחר ועד כמה אפשר לשמוע [עוד רגע אגע בכך] את אותו הניגון, ואת אותה המליצות הידענית, שוב ושוב, כאילו התחדש לו איזה גלגל – בלבול מימרות אשר אך תואם את הדרש. מריחות מכחול אינן הופכות אומנות ללא אקט, כשם שהצהרות כחל ושרק אינן מעידות בפני עצמן על תכליתן.
הפונקציונליות של הדברים [מלשון ד.ב.ר] אינה נגזרת של עורבא פרח, המעקב אחר מעופה של ציפור אל איזה כלום שמעבר לראייה, אל אופק בו סובב הליבידו וחוזר בהשקעה רגרסיבית אל הסובייקט ממקום תצפיתו: אני הוא הצופה, אני הוא הנצפה. עורבא פרח, צריך לשמוע בלא עילום את הציווי המעורב בכך, "עקוב אחר הציפור!" זו דרך לפגוש בהתענגותך. הפונקציונליות נעוצה ב-'איך', זו שאלה אשר סגנון אינו מנותק ממנה. זה אף קשור באותן עפעפיים, ברגעים בהם הן נסגרות כהרף-עין [אין], ודבר-מה מגיח במשלב אשר אינו-ראייה, אם כי קשור באופן הדוק במשלב הרישום [drawing].
הציווי, "התענג!" [Jouir!], אינו מחפה על השמיעה [J’ouis], יש בכך היתוך. שמיעת מה? זו אינה הזיה: ישנו דבר [מדובר], אשר מדובר כדבר, ובו נשמע, כך מובנית הזיה, דבר-מה שאינו נותן עצמו לשמיעה. בניסוח זה, הציווי אינו מנותק מן הלוגיקה של הדבר, כשם שהמסמן אינו נימוח בהטעמתו. המסמן נרשם בבשר הגוף, בהחסרת מה שאינו ניתן לרישום, ומכאן: אחד ממאפייניו של האובייקט הפסיכואנליטי קשור באנטומיה [זאת אמר לאקאן בסמינר 10, אך פרויד הקדימו בכך].
אנו נדרשים, בסוף כל סיבוב, לחזור אל שאלת הגוף. אנו נדרשים, משמע – הגוף אינו זר לחלוטין לדרישה זו.
----
[1]
אומנם ההתייחסות שציינתי היא לסמינר 10, אך למעשה לאקאן חוזר אל עניין זה שוב ושוב, באופנים שונים, עד סוף הוראתו.
כמה מילים על בחירת התמונה:
מבט מעמיק ביצירת מופת זו של קאראווג'ו מראה את ראשו של גוליית עם פה פעור, כאילו נערף בעודו צועק את נשמתו האחרונה, וזו עדיין פורחת מפיו הפעור בעווית של אנחה. ראשו של דוד מוטה כך שאוזנו חשופה, במבט מרוכז-מה, כמו מאזין הוא לאנחת המוות של גוליית, שומע את קול גוויעתו, או אולי מעבר לכך.
"וְהִנֵּה אִישׁ הַבֵּנַיִם עוֹלֶה גָּלְיָת הַפְּלִשְׁתִּי שְׁמוֹ מִגַּת ממערות פְּלִשְׁתִּים, וַיְדַבֵּר, כַּדְּבָרִים הָאֵלֶּה; וַיִּשְׁמַע, דָּוִד." (שמואל א יז: כג)
התמונה מתוך:
"David with the Head of Goliath" by Caravaggio (1610)
הציווי, "התענג!" [Jouir!] אינו מחפה על השמיעה [J’ouis], יש בכך היתוך.
הנגשת אתר האינטרנט שלנו לאוכלוסיות עם מוגבלויות הינה חשובה עבורנו, ולכן התקנו רכיב נגישות ייעודי באתר זה בכדי לאפשר לכלל האוכלוסיה לגלוש באתר.
למרות מאמצנו הרבים להנגיש את כלל האתר שלנו, יתכן ולחלק מהגולשים גלישה באתר זה לא תהיה אופטימלית. נשמח אם תצרו עימנו קשר במקרה זה.
רכיב נגישות מתקדם זה נבנה למערכת וורדפרס (Wordpress), על-ידי Webion - בניית אתרים.
ניתן להוריד רכיב נגישות זה בחינם באתרנו, ומומלץ להשתמש בו בתהליך בניית אתרים לעסקים.